چگونه اینترفیس های روتربرد میکروتیک را Bridge کنیم؟

چگونه اینترفیس های روتر میکروتیک را bridge کنیم

روتربرد میکروتیک همان‌طور که از نامش پیداست یک مسیریاب است. مسیریاب دستگاهی است که وظیفه‌ی برقراری ارتباط بین شبکه‌های مختلف را به عهده دارد؛ به عبارت دیگر هر کدام از اینترفیس‌های روتربرد به یک شبکه‌ی مجزا متصل می‌شود و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. اما گاهی باید پورت‌هایی از روتر را در یک شبکه قرار دهیم. می‌دانیم که این کار معمولا به عهده‌ی سوئیچ است. اما روتربرد میکروتیک این قابلیت را دارد که پورت‌هایش را در یک  شبکه قرار دهد. به این ویژگی بریج (Bridge) کردن اینترفیس‌های روتربرد می‌گویند.

Bridge

ویژگی Bridge کردن را می‌توان علاوه بر اینترفیس‌های حقیقی برای اینترفیس‌های مجازی نیز به کار ببریم. بریج کردن اینترفیس‌های وایرلس و اترنت بسیار معمول است. در کل شبکه‌های اترنت مانند (Ethernet،Ethernet over IP،IEEE802.11 wireless interface in AP mode) با استفاده از Mac Bridges به یکدیگر متصل می‌شوند. توجه کنید از آنجایی که معماری سخت‌افزار روتربرد برای مسیریابی طراحی شده است، عملیات Bridge به صورت نرم‌افزاری پیاده‌سازی شده است و ممکن است کارایی آن مثل یک سوئیچ نباشد. بنابراین نباید از آن انتظار بالایی داشت چون ممکن است روی پردازنده روتربرد Load زیادی ایجاد کند.

نحوه‌ی بریج کردن اینترفیس‌های روتربرد میکروتیک

۱ـ در گام نخست با استفاده از نرم‌افزار Winbox به روتربرد خود متصل می شویم و از قسمت سمت چپ بر گزینه‌ی Bridge را انتخاب می‌کنیم.

Bridge در میکروتیک

۲ـ سپس در پنجره‌ی تنظیمات Bridge روی + کلیک می‌کنیم تا پنجره‌ی تنظیمات اینترفیس Bridge جدید باز شود. در این پنجره یک نام برای اینترفیس جدید انتخاب و روی OK کلیک می‌کنیم.

Mikrotik Bridge

در شکل زیر اینترفیس جدید را ملاحظه می‌کنید.

Add Mikrotik Interface Bridge

۳ـ در ادامه باید اینترفیس‌هایی را که می‌خواهیم بریج کنیم به bridge1 اضافه کنیم. برای این منظور مطابق شکل زیر به تب Ports رفته و گزینه‌ی + را انتخاب می‌کنیم.

Mikrotik Add Ports To Bridge

در پنجره‌ی جدید با استفاده از گزینه‌های Interface و Bridge پورت‌های خود را به بریج مورد نظر اضافه می‌کنیم. در شکل زیر ملاحظه می‌کنید که ether3 به bridge1 اضافه خواهد شد.

در نهایت اینترفیس‌های ether3 و ether4 خود را به bridge1 اختصاص داده‌ایم.
نتیجه‌ی کار را در شکل زیر مشاهده می‌کنید.

Mikrotik Bridge

دقت داشته باشید که در قسمت IP address  می‌توان به اینترفیس Bridge شاخته شده آدرس IP داد و این IP به عنوان آدرس Gateway کامپیوترهایی شود که در Bridge قرار دارند.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین