تفاوت تنظیمات لایه ۲ و ۳ در سوئیچ‌های Cisco Small Business

سوئیچ ها معمولا به صورت لایه دو پیاده سازی می شوند و برای فوروارد کردن فریم ها از MAC-Table استفاده می کنند. ولی گاهی پیش می آید که یک سوئیچ در لایه ۳ فعالیت کند و شبکه های IP مختلف را به کمک Routing-Table به یکدیگر متصل کند.

وقتی سوئیچ را در حالت L3 پیاده سازی کنید می توانید از آن به عنوان Gateway استفاده کنید.

سوئیچ های Cisco Small Business سری ۳۰۰ را می توان هم به صورت لایه ۲ استفاده کرد و هم لایه ۳. البته دقت کنید از سری ۳۵۰ به بعد کلیه سوئیچ ها به صورت پیش فرض در لایه ۳ کار می کنند و امکان تغییر به لایه ۲ میسر نیست. این مقاله بیشتر مربوط به سوئیچ های سری ۳۰۰ و ۵۰۰ می باشد.

در قسمت System Summary می توان مشاهده کرد که سوئیچ در چه حالتی پیاده سازی شده است.

دقیقا مانند سری Catalyst وقتی سوئیچ در حالت L2 باشد فقط می توان به Interface از جنس VLAN آدرس IP داد. مثلا شما VLAN 10 را ساخته اید حال می توانید به اینترفیس مجازی VLAN 10 آدرس IP از رنج شبکه VLAN 10 آدرس IP دهید.

دقت کنید که وقتی سوئیچ در حالت L2 باشد در قسمت IP Configuration تنظیمات محدودی می توانید انجام دهید.

در حالت L2 شما می توانید ARP Table دستگاه را مشاهده کنید یا یک رکورد ثابت ARP در سوئیچ بنویسید و تنظیماتی از قبیل DHCP Server و DNS را انجام دهید و مشخصا جایی ندارد که به پورت های سوئیچ آدرس IP دهید و Routing Table را تنظیم کنید.

برای این که سوئیچ را در حالت L3 پیاده سازی کنید باید به صورت زیر عمل کنید:

نکته : حواستان باشد بعد از انتخاب L3 و Apply کردن با پیغام زیر رو به رو می شوید.

این پیغام نشان می دهد که بعد از OK کردن دستگاه Reboot می شود و Startup-Config یا تنظیمات دستگاه پاک می شود و به تنظیمات کارخانه بر میگردد با این تفاوت که دستگاه در حالت L3 بالا می آید.

بعد از بالا آمدن دوباره دستگاه اینترفیس VLAN 1 از DHCP داخل شبکه شما IP میگیرد در غیر این صورت IP پیشفرض آن ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ می باشد.

به محیط Web دستگاه وصل شوید و قسمت IP Configuration را مشاهده کنید.

در قسمت IPv4 Interface می توانید به پورت های فیزیکی و مجازی دستگاه از قبیل Interface VLAN ها یا LAG ها و یا حتی Loopback آدرس IP دهید و در قسمت IPv4 Route روت های Static تعریف کنید.

نکته: روتینگ در سوئیچ های Cisco Small Business به کمک TCAM انجام می شود و سرعت بالایی دارد.

در مقاله های بعدی تب IP Configuration را در دو حالت L2 و L3 توضیح می دهیم.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین