پیکربندی PPPoE Server در روترهای میکروتیک

یکی از روش‌های ارتباط نقطه‌به‌نقطه استفاده از پروتکل PPPoE یا Point-to-Point Protocol over Ethernet است. امروزه ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت (ISPs) به کمک این پروتکل به کاربران خود سرویس‌هایی مانند سرویس ADSL می‌دهند. پروتکل PPPoE که روی لایه دو یا همان لایه Data Link کار می‌کند، یک پروتکل امن است که فشرده‌سازی، رمزنگاری و احراز هویت را برای شما ممکن می‌کند.
در این راهنما روش راه‌اندازی یک سرور PPPoE را روی روترهای میکروتیک و اتصال به این سرور را از طریق ویندوز نشان خواهیم داد. برای این منظور سناریوی زیر را در نظر بگیرید.

Mikrotik PPPoE Server

۱ـ در گام اول یک Pool برای اختصاص Pool آدرس به کاربران ایجاد می‌کنیم. در شکل زیر مراحل ایجاد Pool را ملاحظه می‌کنید.

۲ـ در گام دوم از قسمت PPP وارد تب Profiles می‌شویم و روی + کلیک می‌کنیم تا یک پروفایل جدید ایجاد کنیم. در قسمت Name یک نام برای پروفایل در نظر می‌گیریم. در قسمت Local Address یک IP آدرس برای سمت سرور در نظر می‌گیریم. توجه کنید که این آدرس می‌تواند با آدرس‌های سمت کلاینت‌ها (Remote Address) در یک net باشد. در قسمت Remote Address هم Pool را که در مرحله قبل ایجاد کرده بودیم، وارد می‌کنیم و در پایان Apply و OK می‌کنیم.

نکته: در بخش DNS Server می‌توانیم آدرس سرور DNS انتخابی خود را وارد کنیم تا کاربران هنگام اتصال آدرس DNS Server را دریافت کنند.

Mikrotik New PPP Profile

۳ـ در این مرحله از بخش Secrets برای کاربران نام کاربری و کلمه‌ی عبور تعیین می کنیم. در قسمت Profile، پروفایلی که در مرحله قبلی ساخته بودیم را وارد می‌کنیم. در پایان گزینه‌ی OK را انتخاب می‌کنیم.

۴ـ اکنون دیگر می‌توانیم سرویس PPPoE را راه‌اندازی کنیم. برای این کار از قسمت PPPoE Server روی + کلیک می‌کنیم. در پنجره‌ی باز شده برای سرویس یک نام انتخاب می‌کنیم. برای بخش Interface، پورتی که قرار است روی آن سرویس ارائه شود را انتخاب می‌کنیم. در پایان Ok را می‌زنیم.

Mikrotik New PPPoE Service

۵ـ برای اینکه کاربران به اینترنت دسترسی داشته باشند باید یک nat ایجاد کنیم. برای این منظور از قسمت IP>Firewall از تب NAT روی + کلیک می‌کنیم.

۶ـ در گام بعدی، برای تست PPPoE Server بر روی PC یک connection broadband جدید می‌سازیم.

Setup broadband connection

گزینه‌ی (Broadband (PPPoE را انتخاب می‌کنیم.

در این بخش نام کاربری و کلمه‌ی عبوری را که در روتر تعریف کرده بودیم وارد می‌کنیم و روی Connect کلیک می‌کنیم.

در شکل زیر ملاحظه می‌کنید که ارتباط برقرار شده و PC آدرس IP در نظر گرفته شده را دریافت می‌کند.

۷ـ در گام بعدی می‌خواهیم سرعت ارسال و دریافت کاربران را محدود کنیم. برای این کار باید یک پروفایل جدید ایجاد کنیم. مانند مرحله ۲ تنظیمات مربوطه را وارد می‌کنیم. سپس از تب Limits در بخش Rate Limit سرعت ارسال و دریافت را پروفایل را وارد و در پایان OK می‌کنیم.

Mikrotik New PPP Profile
Mikrotik PPP Profile

در نهایت یک پروفایل با سرعت ۵۱۲ و یک پروفایل دیگر با سرعت ۱۰۲۴ درست می‌کنیم. در شکل زیر پروفایل‌های ایجاد شده را ملاحظه می‌کنید.

Mikrotik PPP

۸ـ حال یک user جدید با سرعت ۵۱۲ ایجاد می‌کنیم. برای ایجاد کاربر از بخش Secrets روی + کلیک می‌کنیم. نام کاربری و کلمه‌ی عبور را وارد و در بخش Profile پروفایل ۵۱۲ را انتخاب و در پایان OK می‌کنیم تا کاربر جدید ایجاد شود.

Mikrotik New PPP Secret

پس از این مراحل کاربران با استفاده از پروتکل PPPoE به روتر میکروتیک متصل شده و از سرویس اینترنت برخوردار می‌شوند.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین