خبر خوش برای دارندگان سوئیچ‌های سیسکو سری SMB : نگران امنیت شبکه خود نباشید!

حتما شما هم در جریان حمله‌ی گسترده‌ی سایبری به تعدادی از سوئیچ‌های سیسکو در سراسر جهان قرار گرفته‌اید. حمله‌ی مذکور ظاهرا به بیش از ۲۰۰هزار روتر سوئیچ در کل دنیا صورت گرفت و در کشور ما نیز حدود ۳۵۰۰ روتر سوئیچ درگیر این حمله شدند و اختلال ایجادشده در روترها (و نه سوئیچ‌ها) در برخی مراکز، سرویس های پرکاربردی را برای ساعاتی از دسترس خارج کرد.

بنابراین آیا باید نگران حملات دیگری روی سوئیچ‌های سیسکو و عدم امنیت آن‌ها بود؟ خوشبختانه پاسخ برای دارندگان سوئیچ‌های سیسکو سری SMB (مخصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط) کاملا منفی است. علت نفوذناپذیر بودن سوئیچ‌های سیسکو سری SMB نسبت به این نوع حمله، آن است که فاقد ویژگی Smart Install هستند که دریچه‌ی ورود هکرها به سیستم و حمله به شبکه است. همین عامل باعث تضمین امنیت سوئیچ‌های سری SMB (از جمله سری‌های ۱۱۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ سیسکو) در برابر این حملات است.

همچنین دارندگان مدل‌های دیگر سوئیچ‌های سیسکو هم با یک تنظیم ساده، می‌توانند شبکه خود را در برابر حمله‌ی هکرها ایمن کنند. سیسکو به تازگی برای مقابله با این آسیب‌پذیری نسخه‌ی به‌روزرسان نرم‌افزار را منتشر کرده است.

حمله چگونه اتفاق می‌افتد؟

در دستگاه‌هایی از سیسکو که سیستم عامل آن IOS و IOS XE هستند و ویژگی Smart Install روی آنها فعال است، به هکرها اجازه حمله می‌دهد. هکرها با استفاده از این ویژگی می توانند کنترل کامل دستگاه را به اختیار بگیرند و همچنین کدهای دلخواه خود را از راه دور اجرا کنند.

هکرها با ارسال یک پیام ساختگی Smart Install با پرتکل TCP و پورت ۴۷۸۶ باعث سرریز شدن بافر دستگاه مورد هدف می شوند که پیامد های زیر را برای دستگاه دارد:

  • راه‌اندازی دوبار‌ه‌ی دستگاه آسیب‌دیده
  • ایجاد امکان اعمال کد دلخواه روی دستگاه برای هکر
  • ایجاد یک لوپ نامحدود در دستگاه آسیب‌دیده که سیستم نگهبان(watchdog) را مورد هدف قرار دهد
محصولات آسیب‌پذیر شبکه

این آسیب‌پذیری، آن سری از دستگاه‌های سیسکو را تحت تاثیر قرار داده که نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر IOS و IOS XE سیسکو را اجرا می‌کنند. تنها سوئیچ‌های Smart Install client  در مقابل این مشکل آسیب‌پذیرند. دستگاه‌های سیسکو که به عنوان دایرکتور Smart Install  پیکربندی شده‌اند، آسیب‌پذیر نیستند.

از جمله این دستگاه ها عبارتند از:

  • Catalyst 4500 Supervisor Engines
  • Catalyst 3850 Series
  • Catalyst 3750 Series
  • Catalyst 3650 Series
  • Catalyst 3560 Series
  • Catalyst 2960 Series
  • Catalyst 2975 Series
  • IE 2000
  • IE 3000
  • IE 3010
  • IE 4000
  • IE 4010
  • IE 5000
  • SM-ES2 SKUs
  • SM-ES3 SKUs
  • NME-16ES-1G-P
  • SM-X-ES3 SKUs

عملکرد کلاینت نصب هوشمند به طور پیش‌فرض درسوئیچ‌های IOS سیسکو روی انتشار نرم‌افزار سوئیچ‌های IOS سیسکو، فعال شده است؛ انتشار نرم‌افزاری که به آدرس باگ شناسه‌ی سیسکو، CSCvd36820، به‌روزرسان نشده است.

سوئیچ‌هایی که نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار ۱۲.۲(۵۲)SE اجرا می کنند، قادر به اجرای Smart Install نیستند، اما اگر فرمان archive download-sw با مجوز EXEC را پشتیبانی کنند، می‌توانند Smart Install client  باشند.

چگونه بفهمیم ویژگی Smart Install client  فعال است؟

برای این که تعیین کنیم آیا دستگاه طوری پیکربندی شده که Smart Install client  در آن فعال است یا خیر، از فرمان how vstack config با مجوز  EXEC روی Smart Install client استفاده می‌کنیم. یک خروجی Role: Client و Oper Mode: Enabled یا Role: Client از فرمان show vstack config، تایید می‌کند که این ویژگی روی دستگاه فعال است.

مثال زیر خروجی فرمان show vstack config را نشان می‌دهد که روی سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو که به عنوان Smart Install client  پیکربندی شده‌اند:
[code]

switch1# show vstack config
Role: Client (SmartInstall enabled)
.
.
.
switch2# show vstack config
Capability: Client
Oper Mode: Enabled
Role: Client

.
.
.
[/code]

تعیین نسخه‌ی نرم‌افزار IOS سیسکو

برای این که تعیین کنیم کدام یک از نسخه‌های نرم‌افزار IOS سیسکو روی یک دستگاه اجرا می‌شود، ادمین‌ها می‌توانند به دستگاه وارد شوند (Log in کنند) با استفاده از فرمان Show Version در CLI، به بنر سیستمی که ظاهر می‌شود رجوع کنید. اگر دستگاه نرم‌افزار IOS سیسکو را اجرا کند، سیستم پیامی شبیه به Cisco Internetwork Operating System Software یا Cisco IOS Software را نشان می‌دهد. هم‌چنین بنر شامل نام تصویر نصب‌شده‌ در پرانتز و بعد از آن هم اسم نسخه و شماره‌ی نسخه‌ی نرم‌افزار IOS سیسکو آمده است. بعضی از دستگاه‌های سیسکو فرمان show version را پشتیبانی نمی‌کنند یا ممکن است خروجی دیگری را تولید کنند.

مثال زیر خروجی فرمان را برای دستگاهی که نسخه‌ی ۱۵.۵(۲)T1 نرم‌افزار IOS سیسکو را اجرا می‌کند را نشان می‌دهد؛ دقت کنید که نام تصویر نصب‌شده‌ی آن C2951-UNIVERSALK9-M است:

[code]

Router> show version

Cisco IOS Software, C2951 Software (C2951-UNIVERSALK9-M), Version 15.5(2)T1, RELEASE SOFTWARE (fc1)
Technical Support: http://www.cisco.com/techsupport
Copyright (c) 1986-2015 by Cisco Systems, Inc.
Compiled Mon 22-Jun-15 09:32 by prod_rel_team

[/code]

تعیین نسخه‌ی نرم‌افزار IOS XE سیسکو

برای این که تعیین کنید کدام یک از نسخه‌های نرم‌افزار XE IOS سیسکو روی یک دستگاه اجرا می‌شود، ادمین‌ها می‌توانند به دستگاه وارد شوند (Log in کنند) با استفاده از فرمان Show Version در CLI، به بنر سیستمی که ظاهر می‌شود رجوع کنید. اگر دستگاه نرم‌افزار IOS XE سیسکو را اجرا کند، سیستم پیامی شبیه به Cisco IOS Software، Cisco IOS XE Software یا پیامی مشابه را نشان می‌دهد.

مثال زیر خروجی فرمان را برای دستگاهی که نسخه‌ی ۱۶.۲.۱ نرم‌افزار IOS سیسکو را اجرا می‌کند، نشان می‌دهد؛ دقت کنید که نام تصویر نصب‌شده‌ی آن CAT3K_CAA-UNIVERSALK9-M است:


[code]
ios-xe-device# show version

Cisco IOS Software, Catalyst L3 Switch Software (CAT3K_CAA-UNIVERSALK9-M), Version Denali 16.2.1, RELEASE SOFTWARE (fc1)
Technical Support: http://www.cisco.com/techsupport
Copyright (c) 1986-2016 by Cisco Systems, Inc.
Compiled Sun 27-Mar-16 21:47 by mcpre
[/code]

محصولات سیسکو که آسیب‌پذیر نیستند

همان‌طور که گفته شد، محصولات دیگر سیسکو از جمله سری SMB مورد بررسی قرار گرفته و در مقابل این مسئله آسیب‌پذیر نیستند. هم‌چنین سیسکو تایید کرده که این آسیب‌پذیری حتی نرم‌افزارهای IOS XR و NX-OS سیسکو را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید
مطالب مرتبط
آخرین نوشته ها

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین