فعال کردن سرویس SNMP در سوئیچ های Cisco Small Business

پیش از راه‌اندازی سرویس SNMP در سوئیچ‌های Cisco Small Business به معرفی پروتکل SNMP می‌پردازیم. پروتکل SNMP یا Simple Network Management Protocol در بحث مدیریت شبکه برای مانیتورینگ شبکه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. SNMPداده‌های مدیریتی را به صورت متغیرهایی بیان می‌کند که به صورت سلسله مراتبی روی سیستم‌های تحت نظارت تعریف شده‌اند. فایل حاوی این متغیرها را (MIB (Management Information Base می‌نامند که وضعیت و تنظیمات سیستم را بیان می‌کند. بسیاری از نرم‌افزارها و دستگاه‌های استاندارد امروزی به SNMP مجهز هستند و همراه آنها فایل MIB هم ارائه می‌شود.

What can SNMP Monitor

سه نسخه از SNMP توسعه داده شده است:

  • SNMP v1
  • SNMP v2c
  • SNMP v3

شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که توسط SNMP مدیریت می‌شود شامل ۳ جزء اصلی است:

  • Managed Device (دستگاه تحت مدیریت)ش
  • Agent
  • NMS (Network Management Station)

دستگاه تحت مدیریت، گره‌ای در شبکه است که واسط SNMP را پیاده‌سازی کرده و اجازه خواندن (Read-only) یا خواندن/نوشتن (Read/Write) اطلاعات و تنظیمات را به گره NMS می‌دهد. دستگاه تحت مدیریت می‌تواند هر نوع دستگاهی باشد مانند روتر، سوئیچ، مودم، تلفن IP، پرینتر و …

Agent نرم‌افزاری است که روی دستگاه‌‌‌‌‌‌‌های تحت مدیریت اجرا می‌شود و اطلاعات مدیریتی را در اختیار دارد. Agent این اطلاعات را به فرم SNMP ترجمه می‌کند. هم‌چنین Agent می‌تواند بسته‌های SNMP را به تنظیمات دستگاه تبدیل کند.

NMSها برنامه‌هایی را برای نظارت و کنترل دستگاه‌های تحت مدیریت اجرا می‌کنند. NMSها نیاز به حجم بالایی از توان پردازشی و حافظه دارند. می‌توان از یک و یا تعداد بیشتری NMS در شبکه بهره برد.

 

نکته: SNMP در لایه‌ی Application در پشته‌ی پروتکلی شبکه کار می‌کند و از UDP برای ارسال بسته‌هایش استفاده می‌کند. Agent درخواست‌ها را روی پورت ۱۶۱ و NMS هم Notificationها را روی پورت ۱۶۲ دریافت می‌کنند.

اگر شما برای ارتباط با سوئیچ Cisco Small Business خود از رابط کاربری وب استفاده می‌کنید، مراحل زیر چگونگی فعال‌سازی سرویس SNMP را در سوئیچ‌های Cisco Small Business نشان می‌دهد.

مراحل زیر برای سوئیچ‌های سری SG200 ،SG300 ،SG500 و SG500X قابل اجرا است.

۱ـ با استفاده از رابط کاربری وب دستگاه به آن متصل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شویم.
۲ـ از منوی سمت چپ گزینه SNMP را انتخاب می‌کنیم.

Add SNMP in Cisco Small Business

۳ـ بر روی Communities کلیک می‌کنیم.

Cisco Small Business SNMP

۴ـ در بخش Communities بر روی Add کلیک می‌کنیم.

Cisco SMB add SNMP

۵ـ در پنجره‌ی جدید اطلاعات خواسته شده را وارد می‌کنیم. در شبکه خود از IPv4 استفاده کرده‌ایم، اگر شما از نسخه‌ی ۶ استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از Radio Button مربوط IPv6 را انتخاب کنید. در بخش IP Address آدرس کامپیوتری که قرار است بسته‌های SNMP برای آن ارسال شود را وارد می‌کنیم. در بخش Community String یک رمز عبور برای سوئیچ تعریف می‌کنیم. با استفاده از این رمز عبور می‌توان با سوئیچ ارتباط برقرار کرد. برای تنظیمات پایه مد Basic را انتخاب می‌کنیم و چون می‌خواهیم که فقط از سوئیچ اطلاعات دریافت کنیم در نتیجه نوع Access Mode را بر روی Read Only قرار می‌دهیم. در پایانApply  می‌کنیم. لازم به ذکر است در مد پایه ما نسخه‌های یک و دو SNMP را داریم.

اگر تیک گزینه View Name را بزنیم می‌توان یک View را انتخاب کرد. View یک نام برای مجموعه‌ایی از subtrees MIB است که توسط کاربر تعریف می‌شود که در حالت پیش‌فرض روی Default تنظیم شده است.

برای تنظیمات بیشتر می‌توانیم مد Advanced و در آن حالت یک گروه را انتخاب کنیم. با استفاده از گروه می‌توان تنظیماتی مانند انتخاب نسخه SNMP، انتخاب View را انجام داد. تنظیمات گروه در SNMP > Groups  انجام می‌شود.

افزودن SNMP در Cisco Small Business

۶ـ علاوه بر تنظیمات بخش SNMP نیاز است که از بخش Security سرویس SNMP را فعال کنیم. بنابراین از منوی سمت چپ گرینه‌ی Security را انتخاب می‌کنیم.

۷ـ روی TCP/UDP Services کلیک می‌کنیم.

۸ـ  در بخش سرویس SNMP را فعال می‌کنیم و Apply را می‌زنیم تا تنظیمات اعمال گردد.

۹ـ در پایان با زدن دکمه Save تنظیمات جدید را ذخیره می‌کنیم.

مراحلی که در بالا بیان شد تنظیمات مربوط به سمت Agent بود برای سمت NMS می‌توان از نرم‌افزار‌های مختلفی مانند Cacti، OpManager، Solarwinds، PRTG، Zabbix بهره برد.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید
مطالب مرتبط
آخرین نوشته ها

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین