چگونه در چند مرحله‌ی ساده دستگاه میکروتیک را به تنظیمات کارخانه‌ای برگردانیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید تمام تنظیمات دستگاه میکروتیک خود را پاک کرده و از اول آن‌ را تنظیم کنید یا به عبارتی دیگر دستگاه را Reset Factory کنیم. همچین ممکن است رمز عبور دستگاه خود را فراموش کرده باشیم و نیاز به بازگردانی تنظیمات کارخانه داشته باشیم. در مواردی که سخت افزار ما RouterBOARD است می توانیم از دکمه reset استفاده کنیم. اما در مواردی مانند X86، نصب دوباره تنها راه حل برای پاک کردن کلمه عبور است. برای دستگاه های RouterBOARD چندین روش برای Reset کردن وجود دارد.

Reset کردن دستگاه از طریق RouterOS

اگر می‌توانید به روتر خود متصل شوید و همچنین قصد باز گرداندن تنظیمات کارخانه‌ای را داشته باشید به راحتی با استفاده از بخش System وارد بخش Reset Configuration می‌شویم. در پنجره Reset Configuration با موارد زیر روبرو می‌شویم:

• Keep User Configuration: کاربران فعلی روتر همراه با رمز عبور آن‌ها را نگه می‌دارد.
• No Default Configuration: هیچ کدام از تنظیمات پیش‌فرض را بارگزاری نمی‌کند، همه چیز را پاک می‌کند.
• Do Not Backup : پروسه‌ی ایجاد خودکار فایل پشتیبان از تنظیمات را متوقف می‌کند.
• Run After Reset: اجرای export fileها بعد از reset شدن دستگاه
با توجه شکل زیر تیک‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنیم و سپس دکمه Rest Configuration را می‌زنیم.

Reset دستگاه از طریق دکمه Reset

اکثر دستگاه‌های میکروتیک به دکمه Reset مجهز شده‌اند. برای ریست کردن دستگاه ابتدا منبع برق را قطع کرده و سپس دکمه ریست را نگه می‌داریم در این حالت برق دستگاه را وصل می‌کنیم. این وضعیت را تا زمانی که USER LED شروع به چشمک زدن کند نگه می‌داریم. حال دکمه ریست را رها می‌کنیم تا تنظیمات پاک شود. منتظر باشید تا روتر بوق بزند و بعد از آن همه چراغ‌های LED روشن و خاموش می‌شوند. در آخر هم مجددا دستگاه را خاموش روشن کنید.

نکته: در صورتی که دکمه ریست را هنگام چشمک زدن نگه داریم و چشمک زدن تمام شود، دستگاه ریست نخواهد شد.

Reset دستگاه از طریق Jumper hole

تمام دستگاه‌های RouterBOARD جدید مجهز به یک reset jumper hole هستند. در برخی از انواع روترها شما نیاز دارید برای مشاهده این سوراخ روتر را باز کنید. در مدل‌های RB750، RB951،RB751 و برخی محصولات دیگر سوراخ و Jumper زیر یک محفظه پلاستیکی است.

مشابه روش قبل به جای فشردن دکمه، دو پایه سوراخ را مانند شکل زیر اتصال می‌دهیم:

Reset دستگاه از طریق Jumper برای مدل‌های قدیمی

در شکل زیر محل قرارگیری Reset Jumper برای دستگاه RB133C را مشاهده می‌کنید.

در بسیاری از موارد خوب است که پیش از ریست کردن دستگاه میکروتیک خود، یک نسخه‌ی پشتیبان (Backup) از اطلاعات آن تهیه کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم مطلب زیر را بخوانید:

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین