بررسی System Summary در سوئیچ های small business سیسکو

Cisco System Summary

تیم فنی پرونکسو قصد دارد در مجموعه‌ای از مقاله‌ها اطلاعات کلی در مورد عملکرد سوئیچ‌های سیسکو SMB ارائه دهد.
در اولین مقاله از این سری قصد داریم موردی را بررسی کنیم که شاید مربوط به تنظیمات سوئیچ نباشد ولی به بررسی System Summery می‌پردازد.

به صورت پیش‌فرض می‌توانید سوئیچ‌های small business  را توسط پورت HTTP  یعنی به کمک مرورگر خود تنظیم کنید. بعد از وارد کردن IP  دستگاه در مرورگر به آن وارد می‌شوید. البته باید ذکر کرد کهIP  پیش‌فرض سوئیچ‌های سیسکو یعنیIP  اینترفیس Management  برابر با IP اینترفیس Vlan یک و برابر با ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ است.

نکته‌: Vlan یک به صورت پیش‌فرض روی سوئیچ ساخته شده است.

نکته: سوئیچ‌های سیسکو را علاوه بر HTTP روی پورت HTTPS  نیز می‌توان تنظیم کرد که نسبت به HTTP  از امنیت بیشتری برخوردار است. زیرا بسته‌های بین کامپیوتر شما و سوئیچ Encrypt یا رمزگذاری می‌شوند.

کسانی که تجربه‌ی کار با سوئیچ های مدل Catalyst سیسکو را دارند، می‌دانند که جز از طریق پورت Console که نیاز به کابل کنسول خواهید داشت، هیچ راه ارتباطی با دستگاه ندارند. البته سوئیچ‌های Small business سیسکو را نیز می‌توان از این طریق تنظیم کرد.

برای شروع مرورگر خود را باز و آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ را وارد کنید.

Cisco Small Business Login Page

Username و Password پیش‌فرض دستگاه به صورت زیر است:

Username: cisco
Password: cisco

بعد از وارد شدن با محیط زیر رو به رو می‌شوید.

در این محیط سیسکو شما را مجبور به عوض کردن کلمه‌ی عبور می‌کند.
اگر گزینه‌ی Password strength enforcement را غیر فعال کنید می‌توانید کلمه‌ی عبور غیر پیچیده را تنظیم کنید.
بعد از apply کردن وارد محیط زیر می‌شوید.

Cisco Small Business Getting Started

این محیط اصلی تنظیمات سوئیچ Small business است که بالای صفحه نام مدل دستگاه را می‌توانید مشاهده کنید. برای اطلاع از ویژگی‌های کلی این مدل از عکس زیر کمک بگیرید.

Cisco System Summary

در سمت چپ تصویر زیر داشبورد تنظیمات سوئیچ را مشاهده می‌کنید.

در تب Status and Statistics می‌توانید اطلاعات کلی از ویژگی‌های دستگاه و حتی سخت‌افزار های آن را مشاهده کنید.

Status and Statistics

در این مقاله در مورد System Summary صحبت می‌کنیم که به صورت خلاصه اطلاعات سوئیچ را نمایش می‌دهد.

System Operational Mode

سوئیچ‌های سیسکو را می‌توان به صورت لایه ۳ استفاده کرد، یعنی مانند مدل‌های Catalyst که سری‌های لایه ۳ دارند این دستگاه‌ها را هم می‌توان به صورت لایه ۳ ای استفاده و به اینترفیس‌های سوئیچIP  تنظیم کرد.
سوئیچ‌هایSmall Business  به صورت پیش‌فرض به صورتL2 Mode  یا لایه دویی و دارایMac Address Table  هستند و فریم‌ها را توسط اینTable  فوروارد می‌کنند.

اگر سوئیچ‌ها به صورت لایه ۳ ای تنظیم شوند، می‌توان به اینترفیس‌های آن IP داد و ترافیک‌ها را روت کرد و شبکه‌های مختلف را به کمکRouting Table  به یکدیگر وصل کرد.

System Description

این گزینه در تب مدل دستگاه را نمایش می‌دهد.

گزینه‌هایSystem Location  وSystem Contact  اطلاعاتی در مورد محل قرار‌گیری دستگاه را نمایش می‌دهد که با کلیک روی گزینه‌ی Edit می‌توان آن را تنظیم کرد.
این تنظیمات تاثیری روی نحوه عملکرد دستگاه ندارد و صرفا جهت اطلاع‌ رسانی می‌باشد.

Hostname

اگر در شبکه‌ی خود چند نمونه از این سوئیچ‌ها داشته باشید باید برای انجام تنظیمات روی این سوئیچ‌ها IP  همه این سوئیچ‌ها را به خاطر بسپارید!!
آیا آدرسIP  وب سایت‌Pronexo  را به خاطر دارید؟! احتمالا پاسخ‌ منفی است.
به خاطر سپردن یک اسم ساده تر از یک سری عدد است.

پس بهتر است بر اساس استراتژی خود برای دستگاه‌های‌تان یک اسم مشخص کنید. اگر در شبکه خود DNS Server  دارید جوری تعریف کنید که به عنوان مثال اگر کسی در صفحه‌ی مرورگر خود عبارتSwitch-core  را تایپ کرد، به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۰۰ یا Switch-2  را تایپ کرد به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱۰۰ وصل شود.
شما می توانید در قسمت Hostname  یک اسم به دستگاه خود دهید.

System Uptime

مدت زماتی که سوئیچ روشن است را نشان می‌دهد.

Current Time

ساعت دستگاه را نمایش می‌دهد.

Base Mac address

سوئیچ‌های سیسکو برای انجام کارها یا راه‌اندازی پروتکل‌ها باید از یک آدرسMAC  مشخص و واحد استفاده کنند. به عنوان مثال از این آدرس مک برای انتخاب Root Bridge  در پروتکل Spanning-Tree  استفاده می‌کنند.

Jumbo Frame

یکی از قابلیت‌های ویژه‌ی این سوئیچ‌ها پشتیبانی از فوروارد کردن فریم‌های با سایز زیاد و غیر استاندارد است.

سایز استاندارد فریم ۱۵۱۴ بایت است که می‌توان روی این سوئیچ‌ها Jumbo Frame را فعال کرد که اگر کامپیوتر یا هر End Device دیگری فریم‌های با سایز بالا ارسال کردند، این سوئیچ‌ها آن‌ها را فوروارد کنند.

Software Information

سیستم‌عامل سوئیچ‌های Small Business  برخلاف سری‌های کاتالیست که IOS است، به صورت Firmware  است.در این محیط می‌توانید نسخه‌ی سیستم‌عامل را مشاهده کنید.
هر Firmware  دارای یک نسخه‌ی خروجی MD5  مخصوص خود است که سیسکو برای هر Firmware  این مقدار را می‌دهد تا اگر بخواهید سیستم‌عامل خود را به یک Firmware  بالاتر ارتقا دهید باید این مقدار را چک کنید تا نسخه‌های جعلی را دریافت نکنید.

TCP/UDP Services Status

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که سوئیچ‌های Small Business  را می‌توانید از طریق Console  کانفیگ کنید و اگر بخواهید تحت شبکه یا Protocol Base  تنظیم کنید می‌توانید از پروتکل‌های HTTP  و HTTPS  استفاده کنید. ولی افرادی که تمایل به تنظیم کردن دستگاه به صورتCLI  یا همان Command Line  دارند، می‌توانند از Telnet  وSSH  نیز استفاده کنند که به صورت پیش‌فرض این پورت‌ها و پروتکل‌ها Disable  هستند.

از پروتکل SNMP  نیز برای مدیریت دستگاه از راه دور و کارهای از قبیل Monitoring  استفاده می‌شود.

PoE Power Information On Master Unit

اغلب سوئیچ‌های سیسکو Small Business  از قابلیت PoE پشتیبانی می‌کنند.
PoE
 چیست؟!
تصور کنید در ارتفاع بالا یک رادیو روی دکل دارید. تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چگونه برق این رادیو را تامین کنید؟!
دستگاه‌های الکترونیکی مانند رادیو، دوربین‌های تحت شبکه و بسیاری دیگر برای کار کردن نیاز به برق دارند. ولی آیا امکان برق‌رسانی به این دستگاه‌ها همه جا هست؟!

در بسیاری از جاهایی که از دستگاه‌های تحت شبکه مانند دوربین‌های تحت شبکه استفاده می‌شود، معمولا کابل‌کشی شبکه برای آن دوربین‌ها صورت گرفته است. این کابل‌ها علاوه بر اینکه Data از خود عبور می‌دهند می‌توانند برق با ولتاژ محدود و پایین را نیز از خود عبور دهند.

اگر دوربین شما به سوئیچی خورده باشد که قابلیت PoE داشته باشد با همین کابل می‌توانید دوربین را هم روشن کنید.

PoE یا Power Over Ethernet  یعنی عبور برق روی Ethernet که دارای استاندارد‌های مختلف است. استاندارد ۸۰۲.۲af  می‌تواند برای هر اینترفیس ۱۵ وات توان و استاندارد ۸۰۲.۳at می‌تواند تا ۳۰ وات برای هر اینترفیس را تامین کند و دارای جریان بالاتر و پشتیبانی از مسافت بالاتری است.

منظور از (Maximum Available PoE Power (W همان Budget یا منبع ذخیره سازی انرژی است که به نهایت ظرفیت توان این منبع اشاره می‌کند.

در آخر می‌توانید در گزینه‌ی Symbol، سوئیچ خود را مشاهده کنید و ببینید کدام اینترفیس‌های سوئیچ در وضعیت فعال یا UP می باشد و البته شماره سریال دستگاه نیز اشاره شده است.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین