۷ دلیل برای این که باید به سراغ سوئیچ‌های سیسکو سری SMB برویم

در بازار رنگارنگ و گیج‌کننده‌ی برندها و تجهیزات مختلف شبکه، کدامیک به درد یک کسب و کار کوچک و نوپا می‌خورد؟ این نوشته به شما می‌گوید که چرا سوئیچ‌های سیسکو سری SMB بهترین پاسخ به این سوال است.

بعد از پیدا کردن یک دفتر کار و چانه زدن با مشاور مسکن و صاحب ملک برای گرفتن تخفیف در اجاره، احتمالا جدی‌ترین دغدغه‌ی هر کسی که مشغول راه‌اندازی یک کسب و کار جدید است، انتخاب، خرید و نصب تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز برای انجام امور جاری است؛ حتی جدی‌تر از خرید میز و صندلی! امروزه تقریبا کسب‌وکاری را نمی‌توان پیدا کرد که به چند دستگاه کامپیوتر، پرینتر، اتصال پرسرعت اینترنت و در مراحل بعد سیستم داخلی تلفن و دوربین‌های مداربسته احتیاج نداشته باشد. معنای این واقعیت این است که صاحب هر کسب‌وکار جدید یک دغدغه جدی و فوری دارد: شبکه. این‌ها سوالاتی هستند که پیش از خرید تجهیزات شبکه، ممکن است برای هر صاحب کسب و کاری پیش بیاید. پس همان ابتدای کار قورباغه‌ی شبکه را قورت دهید.

۱ – کسب‌وکار من فعلا بسیار کوچک است؛ اصلا چرا شبکه لازم دارم؟

امروزه اغلب کسب‌وکارها برای وصل کردن کامپیوترها، پرینترها و سرورهای داخل یک یا چند ساختمان (مانند دانشگاه، اداره یا بانک) از سوئیچ استفاده می‌کنند. سوئیچ مثل یک کنترل‌کننده عمل می‌کند؛ یعنی به دستگاه‌های داخل شبکه امکان می‌دهد به طور موثر با یکدیگر در ارتباط باشند. سوئیچ‌ها از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تخصیص منابع، بازدهی کارمندان را افزایش می‌دهند و موجب کنترل هزینه‌های شما می‌شوند. در نبود سوئیچ، دستگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید ارتباط موثری با هم ندارند، بدون این که شما مدیریتی روی آن‌ها داشته باشید به منابع (مانند اطلاعات حیاتی، اینترنت و …) را دسترسی دارند و اگر به هم اتصالی داشته باشند علاوه بر کندی غیر قابل تحملی که در کارکردشان به وجود می‌آید، بارها و بارها دچار اختلال و  سکته در کار می‌شوند.

۲- چرا باید سراغ سیسکو سری SMB بروم؟

سری SMB یا Small and Medium Businesses همان‌طور که از نامش پیداست، تجهیزاتی را شامل می‌شود که برای کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی شده است. اما چرا سوئیچ‌های SMB از مدل‌های دیگر تفکیک شده‌اند؟

در نظر بگیرید که می‌خواهید برای حمل و نقل و جابه‌جایی بارهای سبک داخل شهر، وسیله‌ی نقلیه‌ای تهیه کنید. احتمالا گزینه‌ی اول شما وانت‌بار خواهد بود. آیا یک کامیون یا کامیونت نمی‌تواند بار شما را حمل کند؟ پاسخ مثبت است، اما قطعا انتخاب شما یک کامیون نخواهد بود که هم جای بسیاری می‌گیرد، هم سوخت بیشتری مصرف می‌کند، هم آلودگی زیادی تولید می‌کند و هم بسیاری از ظرفیت آن خالی می‌ماند.

درباره‌ی سوئیچ‌ها و تجهیزات شبکه هم همین مثال صادق است. شما می‌توانید از سوئیچ‌های بزرگتر (مثل سری  enterprise) هم استفاده کنید، اما هم جای زیادی را باید به آن‌ها اختصاص دهید، هم باید برای نگهداری و خنک کردن آن برق بیشتری مصرف کنید، و هم بسیاری از ظرفیت آن خالی می‌ماند که علاوه بر به‌صرفه نبودن، امنیت اطلاعات شما را نیز به خطر می‌اندازد.

۳- ‌‌برای من امنیت اطلاعاتم بسیار مهم است، چگونه می‌توانم به سیسکو اعتماد کنم؟

سوئیچ‌های سری SMB سیسکو با دادن امکان کامل کنترل و مدیریت شبکه به شما، سطح بالایی از امنیت را عرضه می‌کنند تا شبکه‌ی شما در برابر دسترسی کاربران غیرمجاز محافظت شود. با این امکانات شما برای محفاظت از اطلاعات، ورودی‌ها و خروجی‌های سوئیچ را کاملا مدیریت کنید، ارتباطات شبکه را کدگذاری دسترسی کاربران غیرمجاز را محدود نمایید و از شبکه در برابر حمله‌های مختلف محافظت کنید.

هم‌چنین فرض کنید شرکت یا کسب‌وکار شما کاربران مهمان زیادی دارد که می‌خواهید به طور موقت به اینترنت یا شبکه‌ی شما متصل شوند. سری SMB سیسکو این امکان را به شما می‌دهد که LANهای جداگانه‌ای برای این کار تعریف کنید که اختلالی در کار کاربران اصلی شرکت ایجاد نکند و امنیت اطلاعات را به خطر نیندازد.

پشتیبانی از برنامه‌های پیشرفته‌ی امنیت، احراز هویت به صورت وب-محور، قابلیت تعیین لیست‌های کنترل دسترسی گسترده و عملکرد پورت، و محدود کردن شبکه در زمان‌هایی که شما تعیین می‌کنید، همگی قابلیت‌هایی از سری SMB سیسکو هستند که امنیت شبکه‌ی شما را تضمین می‌کنند.

۴- من چندان از کامپیوتر و IT سردرنمی‌آورم و فکر نمی‌کنم بتوانم کاری از پیش ببرم.

هرچند سپردن کار نصب و راه‌اندازی شبکه به یک تکنسین مجرب و باسواد قطعا بهترین انتخاب است، اما طراحی سوئیچ‌های سری SMB سیسکو به گونه‌ای است که استفاده و مدیریت آن­ها را در کسب­‌وکارهای کوچک آسان می‌کند. نرم‌­افزار مدیریتی این دستگاه‌ها یک رابط آسان و وب-محور برای آسان کردن نصب، امنیت و کیفیت خدمات فراهم کرده که حتی کاربرانی که مهارت IT ندارند، در چند دقیقه می‌توانند سوئیچ را پیکربندی و آماده‌ی استفاده کنند.

۵- من از اضافه کردن دستگاه جدید به خاطر هزینه‌های سرسام‌آور برق می‌ترسم!

تمام مدل‌های سوئیچ‌های سری SMB سیسکو با تنوعی از ویژگی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی طراحی شده‌اند و با نام سوئیچ‌های «سبز» شناخته می‌شوند. این سوئیچ‌ها بدون به خطر انداختن عملکرد شبکه، انرژی مصرفی را برای حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های انرژی کاهش می‌دهند.

این کاهش با پشتیبانی از استاندارد اترنت بهینه در مصرف انرژی (IEEE 802.3az) ، قابلیت خاموشی خودکار هنگام قطعی یک لینک و هوشمندی در تنظیم توان یک سیگنال بر اساس طول کابل اتفاق می‌افتد. ضمنا در اغلب مدل‌ها «فن» خنک‌کننده‌ی دستگاه حذف شده که هم توان مصرفی را کاهش می‌دهد و عملکردی بی‌صداتر دارد.

۶- کسب و کار من به زودی توسعه پیدا می‌کند؛ آیا تجهیزات سیسکو بی‌مصرف نخواهد شد؟

سری‌های SMB سیسکو، به خصوص سری ۳۰۰، نسبت به مدل‌های قدیمی سوئیچ پورت‌های بیشتری در هر گیگابیت اترنت به شما عرضه می‌کند. این کار به شما قابلیت اتصال و گسترش دادن کسب‌وکارتان را می‌دهد. همچنین اغلب مدل‌های سری SMB به شما این امکان را می‌دهند که فیبر نوری یا اتصال آپ‌لینک اترنت گیگابیتی را به سوئیچ اضافه کنید. با قابلیت افزایش دامنه‌ی اتصال سوئیچ‌ها، شما انعطاف‌پذیری بیشتر برای طراحی شبکه‌تان خواهید داشت و به راحتی سوئیچ‌ها را در طبقات مختلف به هم متصل می‌کنید.

۷-  و بالاخره … اگر مشکلی پیش بیاید، دستم به کجا بند است؟

این سوال همه‌ی ماست، که همیشه و هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک کالای جدید از خودمان می‌پرسیم. پاسخ این سوال را علاوه بر اعتبار برند تولیدکننده، در پشتیبانی و خدمات مشتریان باید جستجو کرد. از هر دو نظر، سیسکو در صدر فهرست قرار می‌گیرد. سیسکو نه تنها بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه در جهان است، بلکه چتر حمایتی خدماتش – از آموزش و اطلاعات دقیق درباره‌ی هر محصول گرفته تا ضمانت‌های برگشت و تعمیر کالا در کوتاه‌ترین مدت – در این صنعت به خوبی معروف است. این چتر حمایتی را در ایران می‌توانید از طریق پرونکسو تجربه کنید، جایی که از مرحله‌ی نیازسنجی کسب‌وکار در کنار شما قرار می‌گیرد، و در طراحی بهینه‌ترین شبکه‌ی مورد نیاز به شما کمک می‌کند و در نهایت پس از نصب و راه‌اندازی شبکه، تجهیزات را به طور کامل گارانتی می‌نماید. هم‌چنین کارشناسان پرونکسو به صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری همیشه در کنار شما هستند تا خیال شما از بابت دانش فنی مورد نیاز راحت باشد.

جواب سوال خود را نیافتید؟ یا آنچه که در بالا گفته شد کافی نبود؟

آدرس ایمیل خود را برای ما بگذارید تا اطلاعات بیشتری را برای شما ارسال کنیم. تلاش خواهیم کرد پاسخ بهتری برای مسائل فنی شما ارائه کنیم. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید
مطالب مرتبط
آخرین نوشته ها

بیشتر بخوانید

داریوش ابراهیمی

آشنایی با شرکت و محصولات Ubiquiti Networks

مقدمه Ubiquiti Networks یک شرکت آمریکایی است که در زمینه فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری فعالیت می‌کند. تجهیزات Ubiquiti محدوده‌ای از کسب و کارهای کوچک و متوسط (Enterprise) تا شرکت‌های

ادامه مطلب »
استاندارد nbase-t
محمد امین کمالی

استاندارد NBASE-T چیست ؟

در استاندارد Ethernet که با نام IEEE 802.3 شناخته می شود از کابل‌های Twisted Pair (زوج سیم به هم تابیده) به عنوان رسانه ارتباطی استفاده می‌گردد.

ادامه مطلب »
معصومه حسین آبادی

ARP چیست؟

پروتکل ARP یا Address Resolution protocol یک پروتکل لایه دو است، که کار آن به دست آوردن آدرس لایه دو یا همان آدرس فیزیکی مقصد که معروف به MAC می باشد از روی آدرس لایه سه ای یعنی IP است.

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
× گفتگوی آنلاین